Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

De gemeenteraad is de baas van de gemeente en bestaat uit 17 leden. De gemeenteraad vertegenwoordigt alle Urkers.


De gemeenteraad heeft 3 belangrijke taken:

  1. Volksvertegenwoordiging: de gemeenteraad spreekt namens de mensen in onze gemeente.
  2. Geeft kaders aan: Zij besluiten over de belangrijkste plannen voor de stad.
  3. Controleert of het college van B en W hun werk goed doet.


En mag:

  • Regels maken (verordeningen): iedereen in de stad moet zich aan deze regels houden.
  • De begroting en jaarrekening vaststellen en de hoogte van gemeentelijke tarieven en belastingen bepalen (bijvoorbeeld: toegang tot de gemeentelijke zwembaden en parkeertarieven).

Als controleur kan de gemeenteraad de volgende instrumenten inzetten:

  • het recht van initiatief: een raadslid kan onderwerpen op de agenda zetten door een eigen voorstel of notitie in te dienen.
  • het recht van amendement: een raadslid kan voorstellen om voorgestelde besluiten te wijzigen of aan te vullen.
  • het recht van vragen: een raadslid kan mondeling en schriftelijk vragen stellen aan het college van B en W.
  • het recht van interpellatie: een raadslid kan een debat aanvragen met een wethouder om vragen te stellen over een onderwerp dat niet op de agenda staat.
  • het recht op informatie: het college van B en W is volgens de wet verplicht de gemeenteraad te informeren en verzoeken om informatie altijd te beantwoorden.
  • het recht op onderzoek: de raad kan het recht op onderzoek gebruiken om het door het college gevoerde beleid te onderzoeken.

U kunt tijdens een gemeenteraads-/commissievergadering inspreken. Dan kunt u uw zorgen of ideeën over een onderwerp dat op de agenda staat persoonlijk delen met en toelichten aan de gemeenteraadsleden.


Volgens het reglement van orde gelden voor het inspreken wel een aantal voorwaarden (art 13):



Artikel 13. Spreekrecht burger
1.Na de opening van de vergadering kunnen aanwezige burgers gezamenlijk gedurende maximaal dertig minuten het woord voeren over geagendeerde onderwerpen.
2.Het woord kan niet gevoerd worden
a. over een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar of beroep op de rechter openstaat of heeft opengestaan;
b. over benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;
c. indien een klacht ex artikel 19 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
3.Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering aan de griffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp waarover hij het woord wil voeren.
4.De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.
5.De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.
6.De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter of een lid van de raad doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger.


U kunt ook een brief' naar de gemeenteraad of een fractie sturen. Daarmee kunt u raadsleden op een idee brengen of problemen aan de orde stellen. Een brief aan de gemeenteraad wordt gepubliceerd op deze website. Uw naam en andere persoonsgegevens worden onzichtbaar gemaakt.

Voor vragen over de gemeenteraad en verzoeken ten aanzien van beeldmateriaal kunt u terecht bij de afdeling Communicatie. Ook kunt u zich bij deze afdeling aanmelden als u een vergadering wil bijwonen op de perstribune.

De gemeente Urk kent twee commissies.


Commissie 1adviseert de gemeenteraad over de volgende zaken:


• Algemene bestuurlijke zaken
• Automatisering
• Beheer gebouwen
• Bouwvergunningen
• Financiën
• Grondbeleid / grondbedrijf
• Grondverkopen woningbouw
• Huur/verhuur/ingebruikgeving
• Inkoopbeleid
• Milieu
• Openbare orde en veiligheid
• Ruimtelijke ontwikkeling
• Verkeer en vervoer
• Volkshuisvesting
• Wabo/omgevingsvergunning


Commissie 2 adviseert de gemeenteraad over de volgende zaken:
• Begraafplaatsen
• Beheer en uitvoering openbare ruimte
• Bibliotheek
• Dorpsvernieuwing/monumentenzorg
• Economische zaken
• Gezondheidszorg
• Grondverkopen bedrijventerrein
• Havens/strand
• Kunst en cultuur
• Onderwijs
• Ontwikkeling industrieterrein
• Personeel en organisatie
• Recreatie en toerisme
• Sociale zaken
• Visserij
• Water en energie
• Welzijnszaken

De gemeenteraad vergadert in principe één keer in de maand (op donderdag) in de raadzaal van het gemeentehuis. De vergadering begint om 19.00 uur


Om de besluiten van de gemeenteraad zo goed mogelijk voor te bereiden worden de onderwerpen vooraf besproken in de raadscommissies. Deze commissies bestaan uit raadsleden en commissieleden (niet-raadsleden). Voorzitter van de commissie is een raadslid.



U kunt alle vergaderingen live volgen via de website.


De gemeenteraadsvergaderingen en commissievergaderingen kunnen ook altijd worden bijgewoond op de publieke tribune in de raadzaal van het gemeentehuis.

Op de wie is wie pagina maakt u kennis met de gemeenteraadsleden, burgercommissieleden en fracties.